Het callcenter 0800-13.550 dat het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) woensdag heeft opgericht naar aanleiding van de Fipronilcrisis, heeft al ruim 1.500 telefoons behandeld. "Dat is ongeveer één tiende van wat wij over een heel jaar binnenkrijgen van vragen," zegt woordvoerster Katrien Stragier.
Het callcenter ontvangt veel vragen over de codes van de teruggeroepen eieren. "Vooral mensen die geen toegang hebben tot het internet vragen zich af om welke codes het gaat," verduidelijkt Stragier. Een veelgestelde vraag is ook of het nog veilig is om eieren en braadkippen te eten.
Burgers stellen daarnaast ook veel vragen over de mogelijke symptomen die gepaard gaan met het eten van besmette eieren. Aangezien het FAVV ervan uitgaat dat de eieren veilig zijn, zijn er geen symptomen en dus ook geen risico's verbonden aan het eten van de eieren.
Met 1.500 oproepen heeft het callcenter op één dag evenveel vragen verwerkt als één tiende van wat ze op één jaar binnenkrijgen. Een twintigtal mensen waren de hele dag in de weer om alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
De gratis hulplijn 0800-13.550 werd vanochtend door het FAVV geopend. Die lijn zal wellicht nog een tijdje geopend zijn. "We zullen dit zolang als nodig doen, zodanig dat we alle mogelijke vragen kunnen beantwoorden," zegt woordvoerster Stragier. (vrt)